هفته‌های گذشته مطالبی در مورد استعدادیابی، شیوه آموزش، شرایط کودک برای یادگیری و وظایف مربی و خانواده در یادگیری کودک یا هنرجو مباحثی مطرح کردیم.

ساز

 همشهری آنلاین_ پوریا شیرینگو: این هفته به‌طور تخصصی در موردساز و انتخاب‌ساز مناسب برای کودک صحبت می‌کنیم. البته نکته مهم این است که مباحثی که در هفته‌های گذشته بیان شده، نباید فراموش شود؛ چراکه همه موارد مانند تکه‌های پازل وقتی درست و اصولی در کنار هم قرار بگیرند، نتیجه مطلوب حاصل می‌شود.
یکی از مسائل متداول خانواده‌ها انتخاب‌ساز مناسب برای کودک است که توجه به علاقه کودک بهترین و تنها گزینه مناسب در این مورد است. کشف علاقه کودک به یک‌ساز خاص باید توسط مربی متخصص کودک شناسایی و در مسیر درست هدایت شود.  
مربی با معرفی درست‌سازها می‌تواند به کودک کمک کند تا با آگاهی بیشترساز را متناسب با علاقه‌اش انتخاب کند.  


بسیاری از مواقع مربی آن‌طور که باید و شایدسازها را به کودک معرفی نمی‌کند و به همین دلیل هنرجو در انتخاب‌ساز دچار سردرگمی‌ می‌شود وگاه اصلاً نمی‌داند به کدام‌ساز علاقه دارد. مربی باید با نشان دادن انواع‌سازها اجازه دهد کودک آنها را لمس کند و تشخیص دهد که کدام‌ساز را دوست دارد. اگر این مراحل طی شود قطعاً کودک می‌تواند در یادگیری‌ساز مورد علاقه‌اش موفق شود.  
نکته دیگری که اهمیت دارد این است که کودک گاهی اوقات به دنبال سازهای جدید است و این‌گونه‌سازها برایش جذابیت دارند. در چنین مواردی با مشاوره‌های تخصصی و کارشناسی مربی می‌تواند تشخیص دهد آیا این علاقه واقعی است یا یک انتخاب هیجانی. بنابراین در چنین موارد مربی متخصص کودک با صحبت کردن می‌تواند به کودک را کمک کند تاساز مورد علاقه‌اش را به دور از هیجانات زودگذر انتخاب کند.  
موضوع دیگری که مربی متخصص کودک پس از شناسایی علاقه کودک به یک‌ساز باید انجام دهد، این است که با خانواده هنرجو صحبت کند؛ چراکه پس از انتخاب‌ساز این خانواده است که بایدساز را تهیه کند و در اختیار کودک قرار دهد. بنابراین باید میان انتخاب‌ساز و توان مالی خانواده برای تهیه آن، توازن برقرار شود.  
فرض کنیم‌ساز مورد علاقه کودک انتخاب و توسط خانواده تهیه شد. این تمام ماجرا نیست و کودک برای یادگیری نیاز به مربی متخصص دارد. گاهی اوقات ممکن است خانواده نتواند کلاس یا مربی متخصص درساز مورد علاقه هنرجو را پیدا کند که این موضوع خانواده و کودک را دچار چالش می‌کند. بنابراین علاقه کودک به‌ساز، توان مالی خانواده و دسترسی داشتن به کلاس آموزشی یا مربی متخصص کودک برای آموزش‌ساز مورد نظر باید مانند تکه‌های پازل در کنار هم قرار گیرند.  
موضوع دیگری که در زمینه آموزش‌ساز به کودک مطرح می‌شود و یکی از دغدغه‌های خانوادهاست، سخت و آسان بودن‌ساز است. خانواده‌ها گمان می‌کنند برخی ازسازها برای یادگیری کودک سخت هستند و به همین دلیل ممکن است مانع انتخاب‌ساز مورد علاقه کودک شوند. در این مورد به صراحت می‌گویم اگر کودک به‌ساز انتخاب‌شده علاقه داشته باشد، قطعاً تمرین و یادگیری برایش سخت نخواهد بود و با تمرین و تلاش قطعاً در یادگیری‌ساز مورد علاقه موفق می‌شود.  
انتخاب سازهای پایه‌ای برای کودک بهترین گزینه است. چراکه کودک اگر آموزش را با سازهای ریتمی ‌شروع کند و بعد سازهای ملودیک را بیاموزد، حتماً موفق‌تر خواهد بود. ‌ساز پیشنهادی من برای کودک در مراحل ابتدایی یادگیری‌ساز، تنبک است که یادگیری آن ساده است و چون صدای خوشی هم دارد، قطعاً سبب علاقه‌مندی کودک می‌شود.  
به‌طور کلی بهتر است کودک ابتدا سازهای ریتمیک‌ را بیاموزد و در سنین نوجوانی و جوانی سراغ سازهای ملودیک برود. این روش او را به مسیری سوق می‌دهد که در آینده می‌تواند نوازنده موفق و مجربی شود.  
*رهبرارکستر کوبه‌ای و کارشناس استعدادیابی کودکان

کد خبر 537683

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha